Tuesday, February 4, 2014

Allah Itu Dekat


“Jika seorang hamba di pagi dan petang hari, tidak mempunyai keinginan apa pun kecuali Allah SWT semata, maka Allah akan memikul seluruh keperluannya. Allah akan memberikan semua yang menjadi keinginannya. Mengosongkan hatinya untuk cinta kepada-Nya. Menjadikan lisannya berzikir kepada-Nya. Menjadikan semua anggota tubuhnya memenuhi ketaatan kepada-Nya.” [Ibnul Qayyim]

Sungguh Ya Allah, aku mendambakan cinta-Mu. Ternyata tidak mudah untuk meraih cinta-Mu. Beribu halangan dan liku yang perlu kutempuhi dalam mujahadahku demi mengejar keredhaanMu. Kadang-kadang niatku terpesong. Kadang-kadang aku mengikut hawa nafsuku. Kadang-kadang aku alpa dan leka. Bantulah hamba-Mu ini Ya Robb. Aku sangat lemah tanpa pertolongan dari-Mu. Tiada daya dan upaya melainkan dengan izin-Mu. Rodhitubillahirabba, wabilislamideena, wabimuhammadinnabiyyan wa rasulaa..

Buat jiwa-jiwa yang merindui pertemuan dengan Tuhannya…
Buat hati-hati yang ingin selalu dekat dengan Tuhannya…
Buat para pendosa yang selalu menyesali dosa-dosanya..
Buat mereka yang berharap rahmat daripada Tuhannya..

“Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku,maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”
[Al-Baqarah : 186]



No comments:

Post a Comment